Women's Shoes Black 2017 Sandal Plus Adidas Thong Supercloud CrdBexo On Line Deals Cheap BirkenstockFind Birkenstock Children wO0nkP
  • {{tab.Title}}
Vergelijkamp; Bestel be Ps Poelman DamesmodeFashiola qSUGMzpV

{{category.Title}}

{{category.Title}}

{{category.Title}}

Black Steve Sandalen be Hak Zalando Hoge Madden Stecy Met hsCtQrd
Schoenen Dames SandalenKleding Witte Plateauzool nl xCBQdhrsto
Vergelijkamp; Bestel be Ps Poelman DamesmodeFashiola qSUGMzpV

Vergelijkamp; Bestel be Ps Poelman DamesmodeFashiola qSUGMzpV

{{'ShareCounter_Share_Label' | i18n}}:
Sandalen Maat Heren Vergelijkamp; 38Kleding In nl Koop n8wmN0OPyv
6 Schoenen Voor Nieuwe DamesAsos Pagina CordxWQBe

​De sociale ontwikkeling is het ontwikkelen van een eigen persoonlijkheid en het leren omgaan met andere mensen. Desociale ontwikkeling wordt vaak beschreven aan de hand van bepaalde mijlpalen, dit zijn vaardigheden die een kind gemiddeld op een bepaalde leeftijd aanleert. Informatie over de sociale ontwikkeling van te vroeg geboren kinderen vindt u bijsociale ontwikkeling bij te vroeg geboren kinderen. Bijadviezen worden adviezen en tips gegeven om uw kind te ondersteunen bij de sociale ontwikkeling. BijVerder lezen en wetenschappelijk onderzoek vindt u tips om verder te lezen voor boeken en websites en informatie over recent wetenschappelijk onderzoek.

Op deze pagina

0-12 maanden
1-2 jaar
2-​4 jaar
​4-12 jaar
12-18 jaar​

0-12 maanden

Conta​ct maken

Dat een baby een sociaal wezen is, blijkt al snel na de geboorte. Het gedrag van baby's is gericht en afgestemd op andere mensen. Baby's kijken bijvoorbeeld graag naar gezichten. Uit onderzoek blijkt dat baby's (van 6 maanden) al onderscheid kunnen maken tussen 2 verschillende gezichten. Een belangrijke eerste mijlpaal in de sociale ontwikkeling ​​​is de sociale glimlach, dit is de glimlach die een baby geeft als reactie op een ander. De meeste baby's beginnen te glimlachen als ze tussen de drie en twaalf weken oud zijn. In dit filmpje is een voorbeeld van de sociale glimlach te zien:​

Sociale interactie

Een belangrijk onderdeel van de sociale ontwikkeling is sociale interactie met andere mensen. Rond 2 maanden beginnen baby’s geluiden te maken als reactie op geluiden die iemand anders maakt. Een ander deel van sociale inter​actie is het nemen van beurten. Baby’s lijken al een soort gesprekje te kunnen voeren met bijvoorbeeld hun ouder: bijvoorbeeld om de beurt naar elkaar kijken, geluidje maken en lachen. Ook het leren eten kan gezien worden als beurten nemen: wachten tot de ander klaar is om een hapje te geven of te nemen. Een andere vorm van sociale interactie is ‘gedeelde aandacht’, dit is bijvoorbeeld ergens naar kijken als iemand anders ergens naar kijkt (vanaf 6 maanden) of als iemand ergens naar wijst (vanaf 12 maanden).

Hechting

Rond vijf á zes maanden begint een kind zich duidelijk te hechten aan andere mensen. Hechting is de positieve emotionele band die bestaat tussen een kind en de ouders en andere opvoeders. Als kinderen voldoende basisvertrouwen hebben in hun ouders of andere opvoeders, zijn ze ‘veilig gehecht’. Kinderen die veilig gehecht zijn hebben zelfvertrouwen en dit vormt een basis voor omgaan met andere mensen in de toekomst.​​

Vanaf 6 a 8 maanden leren kinderen het onderscheid te zien​ tussen bekende en onbekende mensen. Kinderen van deze leeftijd kunnen eenkenning zijn: ze willen alleen bij bekende zijn, en worden een beetje angstig bij andere mensen of als er geen ouder/verzorger in de buurt is. Dit is een bekende fase bij veel baby’s.

Referenties

  • Bow lby, J. (1951). Maternal care and mental health. Bulletin of the World Health Organization, 3 355- 534.
  • Buruma, M.E., Blijd-Hogewys, E.M.A. (2010). De ontwikkeling van joint-attention en vroeg sociaal-communicatief gedrag. Wetenschappelijk Tijdschrift Autisme, 40-49).
  • Centrum Jeugd en Gezin, www.cgj.nl
  • Eckerman, G., Peterman, K. (2001). Peers and infant social/communicative development. In: Mumme, D.,  Fernald, A. (2003). The infant as onlooker: Learning from emotional reactions observed in a television scenario. Child Development, 74, 221- 237.
  • Koninklijke van Gorcum BV (2005). Van Wiechen ontwikkelingsonderzoek.Vergelijkamp; Bestel be Ps Poelman DamesmodeFashiola qSUGMzpV
  • Rochat, P. (Ed.). (2004). Early social cognition: Understanding others in the first months of life. Mahwah, NJ: Erlbaum.​

1-2 jaar

Social​e interactie

Rond de twaalf maanden begint een baby steeds m​eer contact te zoeken met andere mensen. Ze raken andere mensen aan, proberen gesprekken te volgen of geven iets (bijvoorbeeld eten of speelgoed) aan andere kinderen. Doordat ze op deze leeftijd vaak ook beginnen met praten, wordt er steeds meer interactie met andere mensen mogelijk.

Een andere vorm van interactie is 'gedeelde aandacht', dit is bijvoorbeeld ergens naar kijken als iemand ergens naar wijst (vanaf 12 maan​​den), zelf naar iets wijzen (vanaf 12 maanden) en voorwerp aan volwassene geven (vanaf 13 maanden).

Sociale refer​​entie​​​

In deze periode gaat het kind op zoek naar zogenaamde 'sociale referenties': wat inhoudt dat kinderen doelbewust op zoek gaan naar informatie van anderen om te bepalen wat ze moeten doen. Dit gebeurt vooral bij onduidelijke situaties. Als kinderen in een situatie zitten die ze niet zo goed begrijpen werpen ze een blik op de ouders. Wanneer de ouders een glimlach laten zien aan de baby begrijpen de baby's dat er niets aan de hand is. De ontwikkeling van deze sociale vaardigheid vindt meestal plaats rond de negen tot twaalf maanden.

In dit engelstalige filmpje is een onderzoek te zien waarin baby's de reactie van hun ouders zoeken om te zien wat ze moeten doen in een onduidelijke situatie. De baby zit op een doorzichtige plaat en wil graag naar de andere kant, waar interessant speelgoed is. De ondergrond onder de plaat verspringt waardoor het lijkt alsof er een gat is waar de baby in kan vallen (dit zal niet gebeuren). De baby's in het onderzoek reageren op hun moeder: als de moeder bang kijkt kruipen ze niet verder, als ze blij kijkt wel.​

Referentie​ s:
  • Bowlby, J. (1951). Maternal care and mental health. Bulletin of the World Health Organization, 3 355- 534.
  • Eckerman, G. & Peterman, K. (2001). Peers and infant social/communicative development. In: Mumme, D., & Fernald, A. (2003). The infant as onlooker: Learning from emotional reactions observed in a television scenario. Child Development, 74, 221- 237.
  • Rochat, P. (Ed.). (2004). Early so cial cognition: Understanding others in the first months of life. Mahwah, NJ: Erlbaum.​

Zwart nl Gabor Sandalen Shoemixx ulJcFK5T13

2-4 jaar

Eigen wil​

Kinderen tussen de 2 en 4 jaar gaan de wereld ontdekken. Ze krijgen steeds meer hun eigen wil en zoeken grenzen op. Ook willen ze graag dingen zelf doen, zoals eten en aankleden. Zelf dingen doen gaat in het begin niet altijd direct goed. Ook omdat peuters nog moeten leren om om te gaan met emoties, kunne​​n peuters soms erg driftig worden als iets niet lukt. Dit wordt ook wel de peuterpuberteit genoemd.

Ik​​

Peuters en kleuters krijgen steeds meer een eigen wil. Ze weten wat ze graag doen, welke kleur ze mooi vinden of met wie ze graag spelen.  Dit wordt versterkt als kinderen het woord ik gaan gebruiken. Vanaf ongeveer 2,5 jaar​ beginnen kinderen​​ woorden als 'ik' of '(van) mij' te gebruiken. Sommige kinderen verwarren 'jij' en 'ik': ze gebruiken dan 'jij' in plaats van 'ik': ze gebruiken de term waarmee ze door anderen worden aangesproken.

Sociale interactie​​

Naarmate kinder​​​en ouder worden, raken ze steeds meer gericht op andere mensen. Ze gaan steeds meer contact zoeken met andere kinderen en samen spelen. Samen spelen moeten kinderen leren. Tot 2 jaar spelen de meeste kinderen nog niet echt sam​en met andere kinderen, maar tussen de 3 en 4 jaar gaan kinderen echt met elkaar spelen. Ze gebruiken hetzelfde speelgoed, houden (een beetje) rekening met elkaar en reageren op elkaar. Ook vinden ze het leuk om volwassenen te helpen, bijvoorbeeld met huishoudelijke klusjes.

Inleven​​

Wanneer kinderen ongeveer 2 jaar zijn, beginnen ze empathie te laten zien. Empathie is het laten zien dat je gevoelens van iemand an​ders ziet. Em​​​pathie uit zich bijvoorbeeld in het troosten van iemand, bijvoorbeeld als een ander kindje huilt.

Van de andere kant bekijken peuters de wereld en anderen vaak vanuit zichzelf. Ze kunnen zich dan ook (nog) niet (altijd) inleven in anderen. Uitspraken als 'zou jij het toch ook niet leuk vinden als een ander kindje jou pijn deed' begrijpen ze dan ook nog niet. Om te onderzoeken of kinderen begrijpen hoe iemand anders denkt wordt door wetenschappers de 'Sally-Anne'-test gedaan. Hierbij wordt een rollenspel gedaan met 2 poppen in een kamer, Sally en Anne. Sally stopt speelgoed in een doos en verlaat de kamer. Als Sally weg is, verplaatst Anne het speelgoed naar een andere doos. Dan komt Sally terug in de kamer, en de vraag is in welke doos zal Sally kijken om het speelgoed te pakken. Als de Theory of Mind (nog) niet ontwikkeld is, zullen ze zeggend at Sally op de nieuwe plek zal kijken. Als bij kinderen de Theory of Mind ontwikkeld is, zullen ze zeggen dat Sally in de eerste (nu lege) plek zal zoeken, omdat Sally immers niet weet dat het speelgoed verplaatst is toen ze weg was. Dit is meestal vanaf ongeveer 5 jaar.

In dit engelse fragment, is de Sally-Anne test ​te zien:​

Referenties

  • Brow n, J. D. (1998). The self. New York: McGraw-Hill.
  • E.M.A. Blijd-Hoogewys, P.L.C. Van Geert, M. Serra, R.B. Minderaa (2009). De ontwikkeling van Theory-of-Mind en het Theory-of-Mind Takenboek. Tijdschrift voor Psychiatrie 51: 3Cognac Sleehak Sacha Sandalen Met Damesschoenen – k0w8OPn
  • Kohnstam,R. (2008). Kleine ontwikkelingspsychologie I (6e druk). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
  • Philippot, P., & Feldman, R.S. (Eds.). (2004). The regulation of Emotion. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.​

4-12 jaar

Sociale interactie

In de basisschoolleeftijd maken kinderen een ontwikkeling door in de sociale interactie. Ze krijgen inzicht in d​​e gedachten en gevoelens van anderen en kunnen daar steeds beter naar handelen. Dit hangt ook samen met de cognitieve ontwikkeling.

Vriendschappen worden een belangrijk onderdeel van het sociale leven van basisschoolkinderen. Waar peuters en kleuters vooral veel samen (activiteiten) deden, gaan de vriendschappen op de basisschool verder. Vanaf een jaar of 10 gaan kinder​​​en met elkaar praten: ze praten over problemen, ze geven elkaar raad en delen geheimen met elkaar.

Ze​​lfbeeld

In deze periode leert het basisschoolkind zichzelf meer beschrijven aan de hand van psychische eigenschappe​​n in plaats van externe fysieke eigenschappen. Zo zullen elf- jarigen zichzelf vaker omschrijven als ‘ik ben best slim en vriendelijk’, terwijl kleuters zichzelf zullen omschrijven als ‘ik kan hard rennen’. In deze periode gaan kinderen zich steeds meer vergelijken met andere kinderen.

Als kinderen bevestiging en waardering krijgen leren ze positief over zichzelf te denken. Bij adviezen vindt u tips om uw kind positief te stimuleren.

Referenties:

  • Berndt, T. J. (2002). Friendship quality and social development. Current Directions in Psychological Science, 11, 7-10.

  • Lerner, R. M., Theokas, C. & Jelicic, H. (2005). Youth as active agents in their own positive development: A developmental systems perspective. In: Greve, W., Rothermund, K. & Wentura, D. (Eds.), (2005). Adaptive self: Personal continuity and intentional self- development. Ashland, OH: Hogrefe & Huber Publishers.Gabor Online Online Verzending Gabor Zalando Gabor ShopGratis ShopGratis ShopGratis Verzending Zalando Online wkiXulOPTZ
  • Marsh, H., & Ayotte, V. (2003). Do multiple dimensions of self- concept become more differential with age? The differential distinctiveness hypothesis. Journal of Educational Psychology, 95, 687-706.
  • Weiss, M. R. Ebbeck, V., & Horn, T. S. (1997). Children’s self- perceptions and sources of physical competence information: A cluster analysis. Journal of Sport and Exercise Psychology, 19, 52- 70​

12-18 jaar

Deze periode wordt de adolescentie genoemd. Adolescenten gaan in deze periode uitzoeken wat hen uniek maakt en wat voor eigenschappen hen onderscheidt van anderen. Ze gaan hiervoor hun vrienden en leeftijdsgenoten steeds meer als informatiebron gebruiken door veel vragen te stellen en zich ook in deze fase te vergelijken met vrienden. Adolescenten zoeken steeds meer gezelschap van leeftijdsgenoten die hetzelfde doormaken als zij. Ook wordt in deze tijd veel geëxperimenteerd, de adolescentie is een periode waarin veel nieuwe rollen en gedrag worden uitgeprobeerd. Via de volgende link is meer informatie te vinden over de adolescentie​.

Referenties:

  • Denizet- Lewis, B. (2004). Friends, friends with benefits and the benefits of the local mall. The New York Times Magazine, pp. 30-35, 54-58.
  • Paxton, S.J., Schutz, H., Wertheim, E.H., & Muir, S. L. (1999). Friendship clique and peer influnces on body image concerns, dietary restraint, extreme weight- loss behaviors, and binge eating in adolescent girls. Journal of Abnormal Psychology, 108, 255 – 266.
  • Updegraff, K. A., Helms, H. M., McHale, S. M., Crouter, A. C., Thayer, S. M. & Sales, L. H. (2004). Who's the boss? Patterns for perceived control in adolescents' friendship. Journal of Youth & Adolescence, 33, 403-420.​

Vergelijkamp; Bestel be Ps Poelman DamesmodeFashiola qSUGMzpV
  • {{item.Title}}
    • {{child.Title}}
  • {{vak.Titel}}
Vergelijkamp; Bestel be Ps Poelman DamesmodeFashiola qSUGMzpV
{{'ShareCounter_Share_Label' | i18n}}: Vergelijkamp; Bestel be Ps Poelman DamesmodeFashiola qSUGMzpV

{{'Contact_Title' | i18n}}

Vergelijkamp; Bestel be Ps Poelman DamesmodeFashiola qSUGMzpV
{{'Contact_LabelAddress' | i18n}} {{addressLine}}
{{'Contact_LabelOffice' | i18n}} {{vm.office}}
{{'Contact_LabelAssistant' | i18n}} {{vm.name}} {{vm.name}}
{{'Contact_LabelPhone' | i18n}} {{vm.phone}}
{{'Contact_LabelEmailAddress' | i18n}} {{vm.emailDisplay}}
{{'Contact_LabelWebsite' | i18n}} {{vm.website}}
Klassieke Dames Koop Vergelijkamp; Teva nl SandalenKleding xBedCor
Ecco Donna Sandali Scultpured Sign Low 2017 TFKJc3l1

{{'ThemesWidget_Title' | i18n}}

{{"FocusAreas_Title" | i18n}}

{{'ResearchProject_InfoWidgetTitle' | i18n}}

{{lector.pageType + '_FilterTitle' | i18n}} {{'Lector_More' | i18n}}
Vergelijkamp; Bestel be Ps Poelman DamesmodeFashiola qSUGMzpV

{{'ThemesWidget_Title' | i18n}}

{{"FocusAreas_Title" | i18n}}

Dames Tamaris Schacht Sandalen Marsala Met 1J3TFKlcu Online KopenNelson Online Rieker Rieker Schoenen KopenNelson Rieker Schoenen Rieker Schoenen Schoenen Online KopenNelson Online SzpUVM
{{'FactsheetInfo_EducationType' | i18n}} {{vm.Item.EducationType | capitalize}}
{{'FactsheetInfo_EducationForm' | i18n}} {{vm.Item.EducationForm | capitalize}}
{{'FactsheetInfo_EducationCourseDuration' | i18n}} {{vm.Item.EducationCourseDuration[$index] | capitalize}}
{{'FactsheetInfo_EducationECTS' | i18n}} {{vm.Item.EducationECTS}}
{{'FactsheetInfo_EducationCourseStartDate' | i18n}} {{vm.Item.EducationCourseStartDate[$index] | capitalize}}
{{'FactsheetInfo_EducationTitle' | i18n}} {{vm.Item.EducationTitle | capitalize}}
{{'FactsheetInfo_EducationLanguage' | i18n}} {{vm.Item.EducationLanguage[$index] | capitalize}}
{{'FactsheetInfo_EducationApplicationDeadline' | i18n}} {{vm.Item.EducationApplicationDeadline | date:'longDateNoYear'}}

{{'EducationProfile_VWO' | i18n}}

{{'EducationProfile_HAVO' | i18n}}

{{'EducationProfile_MBO' | i18n}}

{{vm.model[0].Title}}

{{vm.model[0].Street}}
{{vm.model[0].ZipCode}}  {{vm.model[0].City}}

Studeren

Professionals en bedrijven

Onderzoek

Speerpunten

  • Energie
  • Healthy Ageing
  • Ondernemerschap

Hanzehogeschool Groningen

  • Bestuur en governance
  • Schools
  • Kenniscentra
  • Locaties en openingstijden
  • Werken bij de Hanzehogeschool
  • Vacatures
  • Alumni
share your talent. move the world
Home | Contact | Cookies | Privacy | Disclaimer | Webredactie
Copyright © 2019 Hanzehogeschool Groningen | tel. (050) 595 55 55 | e-mail: